Run Flat – bezpieczne opony

By 13 listopada 2015Opony - nowości
nieprzebijalne opony

Wielu jeszcze do niedawna zastanawiało się czy taki produkt jakim są nieprzebijalne opony może kiedyś trafić do zwykłego odbiorcy. Tego typu technologia była bowiem zarezerwowana wyłącznie dla wojskowych pojazdów opancerzonych oraz typu vip-car.

Wraz z opanowaniem technologii wytwarzania odpornej na przebicie opony i spadku cen rynkowych, w opony takie zaczęto wyposażać samochody luksusowe i sportowe, a coraz częściej możemy je również spotkać w produkcji seryjnej. Tego typu ogumienie ma dwie podstawowe zalety. Po pierwsze zwiększa bezpieczeństwo użytkowania pojazdu, a po drugie zwiększa się powierzchnia bagażnika, gdyż nie potrzebujemy już koła zapasowego.

Na rynku ogumienia możemy się obecnie spotkać z trzema typami opon z technologią gwarantującą ich nieprzebijalność. Są to: Protectis, Run Flat oraz Pax.

W praktyce istnieje kilka rozwiązań opon, które umożliwiają jazdę po przebiciu. Firma Kleber opracowała opony o nazwie Protectis, których konstrukcja zapobiega stratom ciśnienia powietrza przy większości przypadków przebić bieżnika gwoździem. Po wjechaniu na ostry przedmiot nie trzeba wymieniać koła natychmiast. Pomysł polega na umieszczeniu wewnątrz opony specjalnego żelu dociskanego do wnętrza ciśnieniem powietrza wypełniającego pneumatyk. Kiedy bieżnik zostaje przebity, żel otacza ostrze i w ten sposób zamyka drogę na zewnątrz powietrzu wypełniającemu oponę. Jeśli przedmiot wypadnie, żel natychmiast zatyka otwór uszczelniając nasze opony.

Rozwiązanie oparte na zupełnie innej koncepcji zastosowała firma Continental. Stworzyła ona opony typu run-flat posiadają wzmocnione dodatkowymi warstwami gumy ściany boczne. Wskutek tego zabiegu masywne boki opony mogą unieść ciężar samochodu, gdy bieżnik zostanie przebity i powietrze zejdzie. W przypadku przebicia umożliwiają dalszą jazdę, ale ograniczoną do 80km/h i dystansu 200 km. Mogą być zakładane na tradycyjne obręcze, lecz mają znacznie większą masę dlatego zaleca sie ich stosowanie w samochodach o większych mocach.

Kolejną technologią jest system PAX stworzony przez firmę Micheline. Istota tego systemu polega na osadzeniu opony na specjalnej obręczy, która uniemożliwia zsunięcie się stopki opony. Wewnątrz opony jest umieszczona elastyczna wkładka w kształcie pierścienia wykonana z poliuretanu. W razie przebicia opona opiera się na wkładce i dalsza jazda jest możliwa z prędkością niższą od 80 km/h. Technologia ta trochę przypomina nam Run-Flat. PAX wymaga jednak specjalnych obręczy.