Jaki model i typ opony letniej najlepiej wybrać?

By 2 kwietnia 2016Opony Letnie
opony letnie

Wielkimi krokami zbliża się wiosna w związku z tym czas zastanowić się nad zakupem i zmianą zimowego zestawu opony na letnie. Jazda przy dodatnich temperaturach na oponach zimowych jest bowiem sporym ryzykiem. Ogumienie, które sprawdza się zimą, latem powoduje wydłużenie drogi hamowania, nawet 2 krotnie w każdych warunkach i znacznie gorsze prowadzenie na mokrej nawierzchni. W związku z powyższym jazda na oponach zimowych jest w okresie letnim bardzo niebezpieczna i ryzykowna. Z czego wynikają takie różnice?

Zimowe opony posiadają odmienną konstrukcję od opony letniej. Posiadają one miękką mieszankę gumy poprzecinaną całym mnóstwem lameli zapewniających na śniegu właściwą przyczepność.  Niestety, przy hamowaniu – ze względu na rozkład występujących sił – znacznie korzystniejszy jest sztywny, mniej odkształcający się bieżnik, taki jak w oponie letniej. Ale nie wszystkie opony letnie mają odpowiednie właściwości. Przykładem są chińskie wyroby, które może i są tańsze, ale mniej wytrzymałe i prezentują dużo gorsze właściwości trakcyjne.

Na pierwszy rzut oka chińskie opony wyglądają bardzo podobnie jak opony znanych marek. Jak na razie żadna duża firma nie zdecydowała się na oficjalny import tych opon do Polski. Sprzedawane przez drobnych importerów zadziwiają przede wszystkim niską ceną, mimo że na pierwszy rzut oka wyglądają na naprawdę nowoczesny produkt. Gdyby zmienić na nich napis, mogłyby uchodzić za opony klasy premium. Należy jednak pamiętać o tym, że wygląd zewnętrzny nie ma żadnego znaczenia. Liczy się odpowiednio dobrana mieszanka gumy, która u znanych producentów jest dobierana przy użyciu czasochłonnych badań i nowoczesnych technologii. Skąd niska cena chińskich zamienników? Czy w tej dziedzinie chińskie opony mogą konkurować z markami wiodących producentów opon? Wyniki różnych testów pokazują czarno na białym, że nie mają takie opony najmniejszych szans w starciu z markowymi odpowiednikami. Bieżniki tych tanich opony nie są w stanie przy prędkościach powyżej 60km/h odprowadzać wody. Skutkuje to utratą przyczepności, a to w konsekwencji powoduje niekontrolowany poślizg auta na mokrej nawierzchni. Opony te są tak naprawdę jednosezonowe i niezdatne do dalszego użytku w późniejszym okresie.